Οι εμπλεκόμενες πλευρές ζήτησαν και πήραν παράταση κι έτσι η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για τον «Κανονισμό Διοργάνωσης και Διεξαγωγής Τυχερών Παιγνίων μέσω του Διαδικτύου» ολοκληρώθηκε στις 4 Φεβρουαρίου (αντί για τις 25 Ιανουαρίου που είχε αρχικά ανακοινωθεί).

Η αλήθεια είναι ότι δεν γίναμε… σοφότεροι από την κατάληξη της διαβούλευσης. Πάνω-κάτω περιμέναμε τις όποιες αντιδράσεις από τις στοιχηματικές εταιρίες, τα καζίνο, τον ΟΠΑΠ, τους Πράκτορες και γενικά όσους συμμετείχαν σ’ αυτήν. Σας είχαμε προϊδεάσει, άλλωστε, για τις αντιδράσεις στις αρχές Δεκέμβρη.

Ο νέος νόμος προβλέπει πολύ υψηλή φορολογία. Πολύ υψηλό αντίτιμο για τις δύο άδειες (η μία αγορά το online στοίχημα και η άλλη τα λοιπά τυχερά παιχνίδια). Αλλά και αρκετές ασάφειες σχετικά με το πώς ορίζονται κάποιες σημαντικές παράμετροι μέσα στο νομοσχέδιο. Και ουσιαστικά όλα τα παραπάνω ήταν το θέμα συζήτησης μεταξύ των εμπλεκομένων στη δημόσια διαβούλευση.

Τα σημεία διαφωνίας

Ας εξετάσουμε λίγο πιο αναλυτικά τα όσα πρόνειταν/αντιπρότειναν οι εμπλεκόμενες πλευρές σε σχέση με το νέο νομοσχέδιο.

1. Υπενθυμίζουμε ότι ο νέος νόμος αφορά δύο άδειες: η πρώτη που έχει να κάνει με τα στοιχηματικά παίγνια και όποιος την επιθυμεί πρέπει να καταβάλει το ποσό των 4 εκατ. ευρώ. Και η δεύτερη που αφορά τα λοιπά τυχερά παιχνίδια αντί 1 εκατ. ευρώ. Και οι δύο είναι διάρκειας 5 ετών.

Η αντιπρόταση των εταιριών ήταν να πέσει στο 50% η τιμή της κάθε άδειας και να αυξηθεί στα 10 χρόνια η διάρκειά τους. Ειπώθηκε, μάλιστα, ότι «δεν γίνεται στο εξωτερικό οι άδειες να κοστίζουν το πολύ 70.000 ευρώ και στην Ελλάδα –που το μέγεθός της είναι μικρότερο σε σχέση με τις περισσότερες χώρες- το πόσο να είναι τόσο υψηλό».

2. Αντιπροτάθηκε φορολογία με σταθερό συντελεστή 25%. Ωστε να υπάρχει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον και να δημιουργηθεί ανταγωνιστικό πλαίσιο.

3. Μια ακόμα πρόταση των εταιριών ήταν (συγκεκριμένα της Regency) ήταν το αφορολόγητο στα κέρδη των παικτών να έχει όριο τα 500 ευρώ. Και από ‘κει και πάνω είτε να φορολογείται με 10%, είτε να μη φορολογούνται στο σύνολό τους ανά παικτική συνεδρία.

Ο ΟΠΑΠ

4. Ο ΟΠΑΠ ζήτησε διευκρινήσεις σχετικά με το περιεχόμενο και τον χρόνο που θα χορηγηθούν οι άδειες. Ο ΟΠΑΠ από το 2000 έχει το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας και διεξαγωγής του παιχνιδιού ΣΤΟΙΧΗΜΑ προκαθορισμένης απόδοσης. Η αποκλειστικότητα λήγει στις 13/10/2020 αν και μπορεί να ανανεωθεί για 10 ακόμα χρόνια βάσει της σύμβασης που είχε υπογραφεί.

Ο ΟΠΑΠ, λοιπόν, ζητάει να μάθει αν η άδεια θα χορηγηθεί στις εταιρίες μετά τις 13/10/2020. Και αν χορηγηθεί πριν, ότι θα πρέπει το αντίτιμο που αναλογεί στη λήψη της σχετικής άδειας να συμψηφιστεί με το ήδη καταβληθέν από την ΟΠΑΠ Α.Ε. αντίτιμο.

Επιπλέον, ζήτησε τα παιχνίδια ΠΡΟΠΟ, ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ, ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ, ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ, τόσο για τον επίγειο όσο και τον διαδικτυακό στοιχηματισμό, να εξαιρούνται από το νέο καθεστώς αδειοδότησης.

5. Επίσης, ο ΟΠΑΠ τόνισε ότι με τον όρο «λοιπά τυχερά παιχνίδια» θα πρέπει να ορίζονται τα τυχερά παιχνίδια καζίνο που διεξάγονται live, χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών. Ζήτησε, μάλιστα, την τροποποίηση του ορισμού της άδειας, με την προσθήκη της φράσης «χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών».

6. Στο πλευρό του ΟΠΑΠ σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη τοποθέτηση τάχθηκε και η Πανελλήνια Ενωση Πρακτόρων (ΠΟΕΠΠΠ).

Οι άλλες εταιρίες

7. Σε σχέση με το παραπάνω που αναφέρουμε, αντίθετες ήταν οι άλλες εταιρίες. Συγκεκριμένα, πρότειναν τα παιχνίδια που βασίζονται σε γεννήτριες τυχερών αριθμών (RNG), να συμπεριληφθούν στην άδεια και να κατηγοριοποιηθούν.

8. H Regency εξέφρασε τη θέση ότι τα καζίνο που έχουν λάβει αδειοδότηση, να μπορούν να προσφέρουν και διαδικτυακά τις υπηρεσίες τους.

9. Πολλές στοιχηματικές εταιρίες ζήτησαν διευκρινίσεις για το θέμα των μεταβατικών διατάξεων. Αφορά στους παρόχους υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων που έχουν οικειοθελώς υπαχθεί στο προσωρινό φορολογικό μεταβατικό καθεστώς.

10. Προτάθηκε επίσης, να οριστεί ένα κοινό όριο ηλικίας για όλους τους παρόχους, «για λόγους ισονομίας».

Εξελίξεις περιμένουμε άμεσα και υπενθυμίζουμε ότι από τη στιγμή που ολοκληρωθεί η διαδικασία στην Ελλάδα, θα πρέπει το νομοσχέδιο να φύγει για την Κομισιόν, όπου και εκεί θα γίνουν προτάσεις βελτίωσης. Είναι μια διαδικασία για την οποίαν απαιτούνται παραπάνω από τρεις μήνες. Εν συνεχεία θα ακολουθήσει η σχετική διαδικασία στην Ελλάδα. Να γίνουν οι όποιες τροποποιήσεις και να περάσει το νομοσχέδιο από τη Βουλή.